Minusem poczty elektronicznej jest spam – praktycznie każdy właściciel konta email miał okazję dostać niechciane wiadomości, a skala tego zjawiska rośnie z czasem. Nie wszyscy zdają sobie do końca sprawę jaka jest definicja spamu, a co ważniejsze jak jest on traktowany przez polskie przepisy prawa. A jest na co uważać, bo spammerem możemy stać się nieświadomie, narażając siebie nie tylko na złość odbiorców naszej wiadomości, ale także na koszty związane z popełnionym wykroczeniem podlegającym karze grzywny.
Spam wg rozumienia polskiej ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną to niezamówiona informacja o charakterze handlowym. Niezamówiona, tzn. taka, której odbiorca nie zamówił w wyraźny sposób, poprzez wyrażenie zgody na otrzymywanie takich informacji (przede wszystkim poprzez podanie swojego adresu email). Handlowy charakter wiadomości nadają wszelkie treści, które promują pośrednio lub bezpośrednio towary, usługi lub wizerunek danej firmy lub osoby.
Nie można bez zgody rozsyłać do nikogo wiadomości, które w jakikolwiek sposób miałyby reklamować towary, usługi czy firmę bez uprzedniej zgody odbiorcy. Dotyczy to zarówno działań na dużą skalę w przypadku firmy, ale też działań w mniejszej skali, np. rozsyłania zaproszeń na swoją aukcję w serwisie Allegro.pl czy też zapraszanie do odwiedzenia naszej strony internetowej.