E-mail marketing stanowi formę zarówno marketingu bezpośredniego jak i internetowego. Jest to narzędzie wykorzystujące pocztę elektroniczną jako formę komunikacji pomiędzy nadawcą (zwykle instytucjonalnym) a odbiorcą (zwykle potencjalnym klientem/konsumentem). E-mailing obejmuje
analizowanie, planowanie, realizację i kontrolę takich procesów jak:
- tworzenie i rozbudowa baz adresów e-mail,
- zarządzanie bazami adresów e-mail,
- przygotowywanie treści oraz kreacji wiadomości e-mail,
- wysyłka wiadomości e-mail,
- obsługa informacji zwrotnych,
- tworzenie schematów komunikacji wykorzystującej pocztę elektroniczną.
Do najważniejszych zadań marketingu poprzez e-mail zalicza się:
- budowanie lojalności konsumenckiej,
- tworzenie się relacji z odbiorcami,
- budowanie określonego wizerunku firmy lub organizacji,
- sprzedaż własnych produktów za pośrednictwem sieci.
Najpopularniejsze narzędzia e-mail marketingu stanowią: newsletter firmowy, biuletyn wewnętrzny, dzienniki elektroniczne, reklamy w wiadomościach e-mail.
Działania marketingowe do których wykorzystywany jest e-mail marketing to:
- programy lojalnościowe,
- promocje konsumenckie,
- badania marketingowe,
- działania public relations,
- relacje inwestorskie,
- komunikacja wewnętrzna.
Należy podkreślić, że ten rodzaj marketingu uznawany jest przez wielu użytkowników Internetu za spam.