Podstawowym problemem reklamy, zawsze i wszędzie, jest docieranie z odpowiednim przekazem do właściwego odbiorcy. Jeśli bowiem chcemy sprzedać maszyny rolnicze, a ulotni na ich temat będziemy rozdawać w centrum miast, spodziewać możemy się nikłej ich skuteczności. Oczywiście będzie ona rosła wraz z ilością rozdanych ulotek, ale efektywność takiej kampanii (stosunek wydatków do korzyści z działań marketingowych) będzie pozostawał na takim samym, miernym poziomie. Jest to tak samo prawdziwe dla działań w Internecie, jak i dla działań klasycznych. Właściwe wykorzystanie poczty elektronicznej pozwala jednak na bardzo dobre dopasowanie oferty od odbiorcy przekazu.
Email marketing – co to jest?
Każde działanie marketingowe polegające na wysłaniu do potencjalnego klienta wiadomości email jest w istocie takie samo – na skrzynkę pocztową wysyła się informacje dotyczące produktów i/lub samego przedsiębiorstwa zachęcające do zakupu. Wyróżnić można tu dwa różne typy działania: personalizację grupową i osobistą. Ich zastosowanie zależne jest od tego, ile wiemy o osobach, do których będziemy wysyłać nasze maile.
Email marketing – na czym polega?
Marketing poprzez email najczęściej polega na wysłaniu dużej ilości wiadomości do jak największej ilości ludzi. W tym celu kupuje się specjalne bazy danych adresów, które strony trzecie uzyskały z poszanowaniem prawa o ochronie danych osobowych. Takie postępowanie daje nam pewność, że niemal każdy mail dotrze do aktywnej skrzynki potencjalnego klienta. Bazy klientów maja różny charakter i bardzo często można za odpowiednie pieniądze zakupić nawet zestaw kontaktów o określonej charakterystyce demograficznej.
Rodzaje email marketingu
Emailing spersonalizowany opiera się na kontaktach ze znanym klientem. Może to być osoba lub firma, która z firmą się już kontaktowała i zawierała transakcje – wtedy dokładnie wiemy, kto to jest i jakie produkty go najbardziej interesują. Można przygotować nawet ofertę pod konkretną osobą. Drugą grupę odbiorców stanowią tutaj potencjalni klienci, którzy sami wykazali zainteresowanie otrzymywaniem informacji marketingowych zapisując się na newsletter. O nich wiadomo zwykle znacznie mniej i w dodatku trzeba dołożyć dodatkowych starań żeby w ogóle te osoby zainteresowały się subskrypcją. W tym celu do wiadomości email dodaje się często różnego rodzaju ciekawostki czy artykuły a nawet specjalne kody promocyjne uprawniające do rabatów.