Kilka prostych zasad technicznych o pisaniu tekstów zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek. Czy piszesz artykuł, opis produktu, wpis na bloga, treść oferty – stosuj zasady SEO i pisz zoptymalizowane technicznie teksty.
Przygotuj sobie szablon tekstu, np. w Wordzie czy OpenOffice lub innym edytorze tekstu, którego używasz. Nie pisz od razu na stronie czy blogu, aż nie nabierzesz wprawy.
Tytuł:
Description (opis):
Keywords/tags (frazy/etykiety):
Treść:
Tytuł strony i artykułu (newsa/wpisu na blogu) powinien mieć 30-50 znaków (ze spacjami i znakami interpunkcyjnymi). Warto aby w nim znalazła się fraza kluczowa, na którą kładziesz nacisk. Tytuł strony to będzie jednocześnie link do Twojej strony jaki pojawi się w wynikach organicznych wyszukiwarki.
Opis, który znajdzie się w metatagach strony, powinien mieć 100-150 znaków (ze spacjami i znakami interpunkcyjnymi) – jedno lub dwa krótkie zdania. Powinien to być skrót artykułu zachęcający do jego przeczytania. Ten opis znajdzie się pod Twoim linkiem w wyszukiwarce Google (jak i innej). Warto w nim zamieścić frazę kluczową w pierwszym zdaniu. Najlepiej odmienioną, czyli w innej formie niż w tytule.
Frazy/etykiety to 4-8 fraz oddzielonych przecinkami, które dotyczą treści artykułu. Warto wybrać je z treści, po tym jak już ją napiszesz.
Treść, powinna być przejrzysta i czytelna dla ludzi. Lepszy jest krótszy treściwy tekst niż nadmiar słów. Dziel więc treść na akapity. Taki tekst wygodniej czyta się na monitorze. W pierwszym akapicie zamieść frazę kluczową. Blisko początku. Pisz dla ludzi, nie dla wyszukiwarek. Nie przekraczaj 5-10% gęstości swojej frazy kluczowej – czyli w 1000 znaków tekstu nie używaj jej więcej niż 10 razy. I staraj się by każde użycie było w innej formie (odmiana). Nie kopij treści z innych stron – cała siła tkwi w unikalności treści jaką zaprezentujesz na stronie. Docenią ja zarówno wyszukiwarki jak i internauci.
Pisz od końca
- najpierw napisz cały tekst, podziel go na akapity, pogrub ważne dla Ciebie słowa.
- następnie stwórz chwytliwy ale nie nachalny tytuł – taki, jaki uważasz, że przyciągnąłby Twoją uwagę.
- stwórz opis treści tak, aby oddawała najlepiej to co jest w artykule
- wybierz tagi/frazy z treści
Na koniec wydrukuj sobie całość. Odłóż na parę godzin lub dzień. Przeczytaj i nanieś poprawki.
Gotowy tekst zamieść na stronie WWW, wstawiając w odpowiednie pola CMS-a każdą z części przygotowanego artykułu.
Teraz masz pewność, że udało Ci się stworzyć poprawny pod kątem SEO tekst i umieść go zgodnie z przyjętymi zasadami na stronie internetowej. Skorzystasz na tym podwójnie, bo zainteresujesz nim roboty wyszukiwarek, a także ludzi, którzy go będą czytać.