Facebook zmienił podejście do marketingu w internecie. Pozwolił mikro i małym firmom zaistnieć na tym samym poziomie co i dużym firmom i korporacją dając narzędzie i dostęp do milionów osób. Nie dziwi więc, ze małe firmy także chcą zaistnieć, gromadzić fanów, prowadzić z nimi dialog. W końcu kto może się oprzeć modzie i korzyściom jaki daje kolejny darmowy kanał komunikacji z potencjalnymi klientami?
Darmowy? Niestety to mit. W naszym świecie nic nie jest darmowe. Płaci się albo prawdziwymi, zarobionymi pieniędzmi, albo własnym zaangażowaniem i swoim czasem. Oszczędzając na jednym czy drugim, albo na jednym i drugim nie można się spodziewać dobrych efektów i skuteczności działań. Dopiero wybicie się ponad przeciętność gwarantuje szanse na choćby skromny sukces.
Chcesz prowadzić samemu swój fanpage na Facebooku?
Jeśli tak, zarezerwuj sobie przynajmniej godzinę dziennie. Zanim nie poznasz dobrze Facebooka, zarówno jako narzędzia i możliwości jakie daje oraz jako portalu społecznościowego rządzącego się własnymi prawami – nawet dwa razy więcej. Potrzebne jest zaangażowanie i jak najpełniejsze wykorzystanie możliwości. Oraz pomysł na strategię działań na Facebooku i powiązanie ich z innymi prowadzonymi działaniami.
Nie każdy temu sprosta. Ale każdy może spróbować!
Załóż fanpage na Facebooku. Fanpage to Twoja strona na Facebooku. Często mylona z profilem. Zakładając fanpage pozwalasz internautom na prostą interakcję i nawiązywanie relacji przez samo „Lubie to!”. Nie musisz akceptować tego, że ktoś zechce zostać fanem. Tyle w skrócie.
A następnie:
Zadbaj o wygląd swojej strony na Facebooku. Fanpage powinien być uzupełniony w podstawowe informacje już na samym początku. Wygląd to także elementy graficzne.
Zadbaj o aktualizację treści. Ale nie przeklejaj „jak leci” wszystkiego ze swojej strony, oferty czy ulotek. Pamiętaj, że teraz jesteś w miejscu gdzie możliwy jest dialog, że wypowiadasz się do ludzi. I w zależności od tego jaka formę przekazu przyjmiesz – nawiążesz dialog lub choćby interakcje ze strony internautów, lub nie.
Zawsze bądź obecny na Facebooku. To nie skrzynka mailowa, gdzie jak zareagujesz po weekendzie to nic się nie stanie. Większość informacji publikowanych przez fanów jak i innych użytkowników Facebooka na Twoim Fanpage jest dostępna publicznie i widoczna dla wszystkich. To istotna różnica między mailem czy Twoją stroną WWW.
I to jest ta prostsza część – podstawa, którą należy robić, regularnie, systematyczne, zgodnie z planem.
Pozyskaj fanów.
To łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Zacznij więc od swoich znajomych, np. z profilu osobistego. Zaproś ich, zainteresuj, może prześlą informacje dalej jeśli sami nie zostaną fanami. Gdy pozyskasz pierwszych 25 fanów Facebook da ci możliwość stworzenia krótkiej nazwy np.: http//www.facebook.com/asgard.krakow – od tej pory możesz podawać ten link we wszystkich miejscach, gdzie do tej pory pojawiał się adres strony WWW.
To czy zamiast czy dodatkowo – musisz zdecydować. W większości przypadków jest to dodatkowy adres.
Zintegruj swoją stronę WWW z elementami kodu Facebooka (ramki fanów, przyciski lubię to itp.). Dzięki temu odwiedzający Twoją stronę będą wiedzieli, ze istniejesz na Facebooku i być może dołączą.
Uruchom reklamy na Facebooku, aby szerzej reklamować swój fanpage (lub/oraz stronę WWW). Tutaj masz do wyboru zarówno standardowe reklamy graficzno-tekstowe jak i zaawansowane zdarzenie sponsorowane. Poznanie dobrze tych mechanizmów pozwoli ci skutecznie docierać do odpowiednich grup odbiorców.
Pogłębiaj swoją wiedzę.
Nie rób wszystkiego na raz, ale systematycznie poszerzaj to co robisz korzystając kolejnych mechanizmów jakie oferuje Facebook. Poszerzaj swoją wiedzę. Wraz z doświadczeniem i nabraniem wprawy po kilku miesiącach zobaczysz efekty swojej pracy a prowadzenie strony na Facebooku zajmie ci tylko godzinę dziennie.
O czym nie było tutaj mowy?
Jest wiele zajęć i prac, które nie zostały wliczone w ta godzinę dziennie. Np. robienie zdjęć z imprezy – ktoś, kto trzyma aparat musi być obecny na wydarzeniu co zajmie mu czas trwania wydarzenia czyli np. kilka godzin. Podobnie jest z relacjami z wydarzeń, imprez – aby opisać, trzeba uczestniczyć. Te i podobne zajęcia zajmują Twój czas lub kosztują, bo musisz komuś wynagrodzić, żeby to zrobił.
Dlaczego godzinę dziennie?
Skąd ta wyliczona ilość czasu? Z doświadczenia i obserwacji. Skuteczne prowadzenie strony na Facebooku dla mikro lub małej firmy jaką masz (kawiarnia, restauracja, hostel, sklep internetowy, gabinet lekarski, salon fryzjerski, itp…) to szacunkowo 20-40 roboczogodzin miesięcznie przy komputerze.
Im więcej doświadczenia i znajomości technik, tym więcej można zrobić w krótkim czasie. Im więcej osób może zająć się Facebookiem tym każda z nich może mniej czasu na niego poświecić. Ale tutaj uwaga – zespół musi być zgrany, inaczej zrobi się bałagan.
Gdy przyjdzie taki czas, zleć prowadzenie specjalistom
Agencja interaktywna działa zespołowo – kilka osób zajmuje się różnymi aspektami prowadzenia działań związanych z danym Fanpage w sposób zorganizowany. Z czasem przychodzi taki moment, że bardziej opłacalnie, mimo ponoszonych kosztów, jest zlecić taką prace zespołowi profesjonalistów.