Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

0
61
Rate this post

Jeśli Twój sklep internetowy odwiedza mniej niż 2000-3000 internautów miesięcznie a Ty zastanawiasz się dlaczego tak mało sprzedasz – przeczytaj koniecznie ten artykuł.

Promocja sklepu internetowego to trudne zadanie.

Problem polega na specyfice sklepów internetowych – w znakomitej większości przypadków w chwilo obecnej sklepy internetowe cierpią na „brak treści”, czyli tego elementu, który sprawia, iż wyszukiwarki doceniają serwis, określają go jako wartościowy i ostatecznie umieszczają wyżej w rankingu wyszukiwania.

Problem „zwielokrotnionej treści” (duplicate content) zarówno w obrębie sklepu (podobne produkty mają niemal identyczne opisy) jak i w internecie (opisy przeważnie są podobne lub takie same jak w innych serwisach) dodatkowo pogarszają jakość sklepu. Jawi się on w „oczach” wyszukiwarki jako małowartościowy kolejny klon tego, czego jest na setki.

Problem braku optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO on-site) to kolejna rzecz, przez która tracisz tych internatów, którzy szukają Twojego sklepu, a właściwie tego czego na niej oferujesz. Brak SEO off-site także nie pozwala na docieranie klientów do Twojego sklepu. W przypadku SEO off-site wystrzegaj się spamowania katalogów, blogów i for dyskusyjnych. Z jednej strony zdenerwujesz tylko ludzi i dostaniesz łatkę spamera. Z drugiej strony – napracujesz się, a efekt będzie zerowy.

Na wszystko jednak jest jakaś rada!

Rozpocznij działania od uświadomienia sobie tego co robisz źle.

Jeśli nie masz wiedzy – poproś o analizę konsultanta. Konsultant (taki jak np. ja) ma wieloletnie doświadczenie i widział już nie jeden sklep, rozwiązał nie jeden problem. Czasem wystarczy rzut oka, analiza statystyk i krótka rozmowa z Tobą aby określić co jest źle.

Określ swój cel, np: „zwiększenie sprzedaży produktów z asortymentu sklepu internetowego i wygenerowanie większych przychodów”

Zaplanuj strategię reklamowa, podziel ją na mniejsze etapy. Nie rób wszystkiego jednocześnie – choć to kuszące. Skupiaj się na poszczególnych etapach – lepiej jest robić coś małego dobrze, niż wszystko jednocześnie ale źle.

Doprowadzając do perfekcji jeden etap, rozpoczynaj kolejny, poszerzając zakres reklamy i pozyskiwania kolejnych klientów. Nigdy nie „usypiaj” – pamiętaj, że Twoja konkurencja cały czas pracuje nad tym jak cię wyprzedzić i jak skierować do siebie Twoich klientów.

Jakie są możliwości?

SEM/PPC czyli linki sponsorowane to pierwsza deska ratunku dla sklepów internetowych o małym ruchu z wyszukiwań naturalnych (poniżej 3-5 tys odwiedzin/miesięcznie – w zależności od branży). Główne zalety linków sponsorowanych Google AdWords w modelu CPC kierowanych na wyszukiwarkę to:

  • natychmiastowe działanie – w chwili stworzenia i uruchomienia kampanii ruch z reklam natychmiast jest kierowany do sklepu internetowego. Zaczynasz sprzedawać więcej, rosną Twoje zyski z działalności, a to z kolei pozwala ci na większe wydatki reklamowe.
  • selektywny dobór klientów – tylko internauci poszukujący danych produktów zobaczą reklamę (dokładnie tego, czego szukają)
  • płatność za efekt – w tym modelu (CPC) reklamodawca płaci jedynie za kliknięcia w reklamę (nie za ich pokazanie) – a więc ponosi koszt w momencie przekierowania zainteresowanego tematem / produktem / usługą na swoją witrynę. Nie zapłacisz za reklamy jeśli nie przyciągną one internautów do Twojego sklepu
  • możliwość targetowania – czyli określania odbiorców, to nie tylko frazy kluczowe ale także rejony geograficzne, pory dnia, jak i również możliwość wykluczania wedle tych parametrów
  • preferencje – od czasu wprowadzenia przez wyszukiwarkę Google spersonalizowanych wyników wyszukiwania dobór reklam w systemie AdWords także ulega pewnemu spersonalizowaniu, dzięki czemu reklamy będą pokazywać się z lepsza dokładnością
  • mierzalność – zbierane statystyki pozwalają na monitorowanie skuteczności, ciągłe ulepszanie kampanii, zwiększanie CTR, podnoszenia współczynnika jakości i ostatecznie na zmniejszanie kosztu za kliknięcie.

SEO – optymalizacja pod kątem wyszukiwarek to działania perspektywiczne. Efekty SEO on-site i off-site nie są natychmiastowe, trzeba liczyć się z tym, że pojawią się z nawet kilkumiesięcznym opóźnieniem. Jednak posiadają wile zalet, z których główne to:
raz włożona praca pozostaje na stałe – zoptymalizowany serwis jest dla wyszukiwarek bardziej wartościowy, chętniej więc do niego kierują ruch poprzez pokazywanie na wyższych pozycjach rankingu

  • poprawia wyszukiwalność – internauci pozyskiwani zostają w dużej mierze poprzez tzw. długi ogon (long tail) wyników wyszukiwania, lista odmian i sposobów wyszukiwania jednego produktu przez internautów jest właściwie nieskończona. Internauci potrafią zadać dziesiątki różnych zapytań, często nawet wielowyrazowych, aby znaleźć to czego szukają (włącznie z zadawaniem pytań np. „Jaki jest najlepszy ….. do …….”)
  • stabilność – optymalizacja SEO zgodna z wytycznymi dot. wyszukiwarek jest odporna na zmiany mechanizmu wyszukiwarek. Google wprowadza udoskonalenia algorytmu aby wykluczać z rankingów strony, które nie powinny tam się znaleźć, a nagradzać te wartościowe, którym wyższa pozycja jest należna – zgodnie z misją firmy Google, gdzie całość skupia się na dostarczeniu internaucie możliwie najwyższej jakości odpowiedzi na zadane wyszukiwarce pytanie

Pamiętaj, że łączny koszt SEM/PPC + SEO jest niższy niż suma każdego osobno ze względu na fakt, iż działania przeprowadzone w ramach tych prac pokrywają się. SEO on-site ma wpływ na współczynnik jakości reklamy a to z kolei zmniejsza CPC w kampanii AdWords.

Social Media, jak np. Facebook, to kolejne działania perspektywiczne. Kreowanie wizerunku i budowanie społeczności to „wychowywanie sobie” klientów. Efekty działań nieczęsto w pierwszym okresie przekładają się na większe profity. Dopiero zgromadzenie większej ilości fanów wysokiej jakości, aktywnych, zaangażowanych daje w wypadku sklepu efekt sprzedażowy. Działania można wspierać reklamami na portalach społecznościowych.

Co i jak robić?

W ramach SEM/PPC – stwórz i prowadź rozbudowanej kampanii reklamowej pokrywającej szczegółowo główne obszary sklepu oraz z mniejszym naciskiem ale także pozostały oferowany asortyment. Precyzyjna kampania reklamowa skuteczniej dotrze do internautów.

Tego typu podejście gwarantuje wyważoną reklamę kładącą nacisk na przynoszące lepszy profit produkty, a jednocześnie pozwala na dotarcie klientów zainteresowanych drobniejszymi produktami, co stwarza potencjalną szansę na dokonanie także zakupów produktów z pierwszej kategorii.

W ramach SEO – dostosuj swój sklep do technicznych wytycznych dotyczących wyszukiwarek, optymalizacja metatagów sklepu (wytyczne dla webmasterów), SEO-copywriting opisów produktów z zakresu podstawowej oferty jak i produktów o mniejszym znaczeniu. Dodatkowo przeprowadź SEO off-site, czyli poprawienie wyszukiwalności sklepu poprzez integrację z wyszukiwarkami i innymi usługami w sieci (RSS, Twitter, …)

W ramach rozbudowy serwisu (SEO) i działań na Facebooku – publikuj wysokiej jakości aktualności/wiaodmości/blog i twórz unikalne treści do sklepu – opisy produktów. Treści koncentrujące się na produktach, zaletach, okazjach, wysycone odpowiednio (nie popadaj w przesadę!) frazami kluczowymi związanymi z asortymentem. Czyli pisz na temat. Wspomagaj linkowanie wewnątrz sklepu. To wszystko to „pożywka” dla wyszukiwarek a jednocześnie atrakcyjne treści dla ludzi.

Tworzenie treści na potrzeby sklepu pozwala skutecznie prowadzić także stronę Facebook i pozyskiwać fanów (media społeczne wymagają dostarczania wartościowych treści aby zainteresować i przyciągnąć oraz zaangażować fanów). Warunkiem technicznym sensowności całego przedsięwzięcia jest możliwość rozbudowania sklepu o sekcję Blog/Aktualności.

W ramach Reklam na Facebooku – koncentruj się na pozyskaniu fanów, osób zainteresowanych ofertą i asortymentem sklepu. W pierwszym etapie planuje się pozyskanie fanów, z mniejszym naciskiem na ich jakość. To buduje na przyszłość fundament pod wizerunek firmy. Jeśli sklep lubi 100-200 osób, to kazdy kolejny fan pomyśli, że warto „dodać się”.

Kolejny etap, po przekroczeniu 100-200 fanów to pozyskiwanie już fanów sprofilowanych pod kątem usług. Będą się oni tym chętniej przyłączać, im więcej zobaczą aktualnych fanów (aspekt psychologiczny).

A gdy to już wszystko zaczniesz robić – nie przestawaj.

Gdy dojdziesz do perfekcji zacznij stosować kolejne metody marketingu w internecie aby docierać do coraz szerszego grona odbiorców – swoich klientów.