Współcześnie, nadal istnieje wiele firm, które nie zdają sobie sprawy jak ważne jest przygotowanie do zaistnienia sytuacji kryzysowych. Menedżerowie podejmują działania, które w konsekwencji pogłębiają problemy, prowadząc do poważnych zaburzeń w wizerunku, a nawet funkcjonowaniu firm.
wykresDo najczęściej spotykanych przesłanek błędów jakie popełniają menedżerowie, narażając tym samym firmę na utratę wizerunku zalicza się: przekonanie, że kryzys ominie organizację. Warto zatem postępować w myśl zasady: nie pytaj kiedy kryzys nadejdzie, zapytaj lepiej kiedy się to stanie.
Bywa, że menedżerowie twierdzą, że kryzys można rozwiązać reagując gdy nawiedzi firmę. Oczywiście, jest to prawda, jednak wówczas należy liczyć się z koniecznością poniesienia znacznie większych kosztów niż w procesie przygotowania. Ignorancja kryzysu często sprowadza się do przekonania, że organizacja posiada doskonałe procedury reagowania. Nic bardziej mylnego, bowiem nie ma procedur doskonałych, a te które posiadamy, warto stale doskonalić. Dziwaczne podejścia takie jak “blokada informacyjna” czy też przekonanie, że menedżer jest medialny, to kolejne z błędów jakie popełniają nie tylko polscy menedżerowie.
Aby być skutecznym w działaniach public relations, nie wolno także tkwić w przekonaniu, iż każdy kryzys da się rozwiązać, albo w innym ekstremum, czyli przekonaniu że każdy kryzys prowadzi do porażki. Świadome podejście do działań z zakresu zarządzania w sytuacjach kryzysowych i eliminacja powyższych błędów, to podstawa w skutecznym kreowaniu wizerunku.