Marketing bezpośredni

0
109
Rate this post

Podstawową wadą większości narzędzi marketingowych jest ich bardzo nieprecyzyjny charakter. Używając analogii militarnej można stwierdzić, że zamiast uderzenia precyzyjnego mamy tutaj nalot dywanowy, czyli wykorzystanie gigantycznych zasobów do uzyskania celu, który można by osiągnąć przy 1% wykorzystanych nakładów. Problemem jest tylko to, że odpowiednie zaaplikowanie małych narzędzi jest najczęściej nieskuteczne właśnie ze względu na problem osiągnięcia akuratności.

Bezpośrednio do klienta

Główną zasadą prowadzenia marketingu bezpośredniego jest docieranie do jak najlepiej wyselekcjonowanej grupy odbiorców z konkretnym przekazem, który oprócz tworzenia wizerunku marki posiada też atrybut bezpośredniej mierzalności gdyż wywołuje reakcje w sposób natychmiastowy. Co do zasady, dąży się również do wyeliminowania medium pośredniego (sprzedawcy) pomiędzy narzędziem marketingowym a klientem, lecz istnieją typy marketingu bezpośredniego, które mimo wszystko opierają się o sprzedawców.

Podstawa – baza klientów

W najlepszej sytuacji jest zawsze firma, która dysponuje bazą klientów przed rozpoczęciem działania. Baza taka powinna zawierać rekordy potencjalnych klientów opatrzone nie tylko ich danymi kontaktowymi, ale także charakterystyką pozwalającą na dobranie odpowiednich środków przekazów do klienta, jak również odpowiednich klientów dla danej oferty. Najefektywniejszym sposobem budowania bazy klientów jest zbieranie danych o dotychczasowych klientach firmy. Ich dane teleadresowe są znane, a ich preferencje można określać na podstawie doświadczenia. Tworzenie takiej bazy jest jednak naturalnie żmudne i nie każda firma w ogóle jest w stanie to zrobić. Najłatwiej jest bazę kupić chociaż tutaj pojawiają się często problemy z ochroną danych osobowych, a nawet jeśli można ich uniknąć, kłopotem staje się często cena i dokładność bazy. Nowoczesne metody zbierania informacji o klientach obejmują miedzy innymi internetowe portale społecznościowe oraz newslettery na żądanie.

Rodzaje marketingu bezpośredniego

Liczba rodzaju marketingu bezpośredniego ciągle rośnie, ale można wskazać kilka, które weszły już do kanonu. Największy zasięg kiedyś miał marketing telewizyjny. Opierał się on na programach, które prezentowały produkty głównie dla pań domu i pozwalały na dokonanie zamówienia poprzez numer telefonu prezentowany w czasie programu. Tego typu programy miały charakter reklam na kanałach ogólnych, osobnych programów a nawet całych kanałów telewizyjnych. Obecnie najpopularniejszy jest marketing w Internecie – praktycznie każda firma ma już swoją witrynę internetową, na której prezentuje swoje produkty i umożliwia klientom nawiązanie kontaktu chociażby poprzez email. Bardzo skuteczny z kolei jest telemarketing, w przypadku którego wykonywane są telefony do potencjalnych klientów z ofertą handlową. Ta forma sprzedaży bardzo mocno opiera się o bazy klientów i bez nich praktycznie nie może działać. Spośród innych typów marketingu bezpośredniego wskazać można jeszcze przykładowo na prezentacje w domu klienta oraz sprzedaż wysyłkową.