Marketing zapachowy

0
103
Rate this post

Dla żadnego specjalisty od marketingu nie jest już niczym nowym podejście holistyczne do obsługi klienta. Nie chodzi tutaj nawet o traktowany już jako kanon marketing mix starający się przewidywać potrzeby klienta, w pewnym stopniu je generować, a potem zaspokajać je zarówno pod względem jakości i użyteczności samego produktu oraz elementów dodatkowych takich jak cena, dostawa, dostępność czy sposób sprzedaży.

Warunki działania na wolnym rynku wymuszają jednak dużo dalej idące działania. Ciężko jest bowiem konkurować na czysto przykładowym rynku młotków, na którym można nawet wyprodukować znakomity towar, zastosować nowe technologie i zrobić go wyjątkowo użytecznym oraz lekkim a nawet zorganizować jego dostępność w bardzo przystępnych cenach. Da to nam jednak niewiele, bo w momencie wejścia na rynek możemy być pewni, że kilka podobnych produktów już tam jest. Co w związku z tym można zrobić? Rozpocząć odpowiednią promocję.

Marketing zapachowy – nowy rodzaj marketingu

Żeby w ogóle przetrwać na rynku, konieczne jest prowadzenie klasycznego marketingu rozumianego jako promocja w pełnym wymiarze: odpowiedni znak graficzny, chwytliwe logo, hasło reklamowe, identyfikacja kolorystyczna, właściwy dodatkowy przekaz związany z produktami danej marki oraz tworzenie samej marki, identyfikacja klienta z produktem… Można by bardzo długo wymieniać. Działaniami tego typu ciężko jest jednak zdobyć przewagę gdyż inni z nich też korzystają. Potrzebne są bardziej innowacyjne rozwiązania takie jak marketing zapachowy (aromamarketing).

Dlaczego marketing zapachowy?

Koncepcja marketingu zapachowego opiera się na wykorzystaniu zmysłu, który do tej pory był pomijany w oddziaływaniu na klienta – węchu. W skład wiedzy ogólnej wchodzą już informacje mówiące na przykład o tym, że najbardziej żywe skojarzenia i wspomnienia są u nas wywoływane właśnie przez zapachy, lecz marketing bardzo długo tego faktu nie wykorzystywał. W praktyce działania w tym zakresie polegają na wybraniu odpowiedniego zapachu kojarzącemu się klientowi z daną czynnością, otoczeniem lub po prostu z czymś przyjemnym i powiązaniem tego zapachu z produktem i w szczególności z samą firmą. Zapach uwalnia się w głównie pomieszczeniach firmowych, ale można też aromatyzować na przykład ulotki albo proponować pracownikom perfumy o zbliżonym zapachu. Dzięki takim działaniom klienci lepiej kojarzą markę, a do tego mają w stosunku do niej bardziej pozytywne uczucia częściej decydując się na określone produkty.