Historia marketingu sięga czasów powojennych. Produkcja masowa, rozwój technologiczny oraz wzrost gospodarczy wymusiły powstanie dziedziny jaką jest marketing. Silna konkurencyjność stała się przyczyną coraz mniejszego popytu oraz zbytu towarów. Taka sytuacja sprawiła, iż koniecznością stało się zainwestowanie przez firmy w promocję i reklamę swoich produktów.
Początki marketingu to liczne badania, procesy planowania możliwych form promocji, narzędzi oraz działań zmierzających do realizacji marketingowych idei. Wszystko to miało za zadanie doprowadzić do zwiększenia sprzedaży czy skorzystania z danej usługi. Marketing to bowiem nic innego jako przynoszące zysk zaspokajanie potrzeb odbiorców.
Niezależnie od formy marketingu, jego głównym celem jest umiejętne określenie potrzeb potencjalnych klientów. Kolejny krok to skuteczna manipulacja ich potrzebami poprzez różnorodne mechanizmy reklamy. Te działania mają bowiem w rezultacie doprowadzić do dostarczenia klientom oczekiwanego przez nich produktu czy usługi – czyli po prostu zaspokoić popyt.
Działania marketingowe przynoszą najlepsze efekty w dużych firmach posiadających renomę i stabilną pozycję na rynku. Jednak, aby dojść do takie pułapu, należy inwestować w marketingu od początku swojej działalności. Tylko w ten sposób, niewielka, z początku, firma będzie w stanie zbudować silną pozycję.
Nowoczesny marketing od swojej tradycyjnej formy wyróżnia się jedynie tym, iż w swoich działaniach wykorzystuje najnowocześniejsze zdobycze techniczne i technologiczne poprzez które stymuluje popyt. Współcześnie, rynek jest marketingniezwykle przepełniony. Dostępny jest na nim ogrom różnorodnych produktów, a konkurencja nieustannie rośnie. Również duża dywersyfikacja profili klientów, gdzie każdy ma inne wymagania i oczekiwania, nie pozostaje tu bez znaczenia. Nowoczesny marketing ma zatem na celu możliwie najszybciej spełnić rynkowe potrzeby odbiorców oraz elastycznie podchodzić do zmian gospodarczych i rynkowych. Rozwój technologiczny pozwala do tych działań wykorzystać nowoczesne narzędzia internetowe – jak np. e-mail marketing, portale społecznościowe czy kampanie za pomocą Google AdWords. Za ich pomocą można dotrzeć do klienta w sposób bardzo spersonalizowany i zaoferować mu zindywidualizowaną ofertę i sprzedaż, co bez wątpienia pomaga zdobywać coraz większe grono klientów.
Nowoczesny marketing to po prostu szybka reakcja na wszelkie zmiany oraz umiejętne dostosowywanie swojej oferty do zindywidualizowanych potrzeb klientów. Działania te świetnie wpasowują się w nurt marketingu, gdyż nie tylko są one korzystne dla samych klientów, ale również przynoszą zysk i zwiększają renomę firmy.