O public relations słów kilka

0
106
Rate this post

Wiele się słyszy o bardzo modnym w ostatnich czasach wyrażeniu, jakim jest public relations. Niewielu jednak wie, co dokładnie kryje się pod tym anglojęzycznym pojęciem. Wgłębiając się w etymologię tego wyrażenia, zauważyć należy, że „public” oznacza publiczne, powszechne. „Public” odnosi się również do opinii społecznej. „Relations” z kolei oznacza relacje, związki, zależności, stosunki. Jak więc sama nazwa wskazuje, PR to relacje publiczne.

Poszukując więc odpowiedzi na pytanie, jakich to relacji dotyczy i przede wszystkim między kim owe relacje miałyby zachodzić, PR należy zdefiniować jako kształtowanie wizerunku firmy poprzez środki masowego przekazu. Zauważmy, że wizerunek to przekonania bądź wyobrażenia jakiejś osoby o danym obiekcie. „Public” odnosi się natomiast to tych, którzy mogą wywrzeć pozytywny bądź negatywny wpływ na obiekt, jakim najczęściej jest organizacja bądź osoba publiczna. Tak więc mamy pewne instytucje, które mają za zadanie tworzenie obrazu jakiejś organizacji lub osoby, przy czym to kreowanie ma mieć wydźwięk społeczny. Jest to jednak bardzo zawężona definicja PR. Specjaliści od public relations bowiem mają bardzo szeroki zasięg działania i w zależności od instytucji, której to wizerunkiem mieliby się zajmować, te działania są zupełnie inne. Zupełnie inny zakres obowiązków i działań będą mieć pracując dla poszczególnych urzędów, inny dla banków, a jeszcze zupełnie odmienny współpracując z różnego rodzaju przedsiębiorstwami. PR jest więc bardzo rozległą dziedziną, która czerpie wiedzę z wielu dyscyplin naukowych i łączy znajomość różnych form działania.

Są jednak pewne czynniki wspólne dla każdej gałęzi, którą obejmują działania public relations. Postępowania te bowiem muszą być świadome i planowane – przez firmę zlecającą budowanie swojego wizerunku oraz przez pijarowców. Aby zbudować dobry wizerunek danej instytucji czynności te muszą być długotrwałe i systematyczne. Bezwarunkowym kryterium efektywnych działań w obrębie PR jest budowa wzajemnego zrozumienia oraz pielęgnowanie pozytywnych relacji pomiędzy przedsiębiorstwem a firmą zajmującą się kreowaniem wizerunku.

W przeciągu ostatnich 20 lat odnotowano znaczny wzrost zapotrzebowania na specjalistów od PR w naszym kraju. Przez ten czas powstało wiele agencji zajmujących się public relations. Zapotrzebowanie na ekspertów od PR jest nie tylko w takich wielkich ośrodkach gospodarczych jak Warszawa czy Kraków, ale też w bardziej prowincjonalnych miastach, takich jak Rzeszów. Podkarpackie public relations stoi na bardzo wysokim poziomie. Tutejsze agencje zbudowane są na trwałych fundamentach. Public relations w Rzeszowie gromadzą bowiem sztab specjalistów gotowym podołać każdemu wyzwaniu.

Jeśli danej instytucji zależy na budowaniu bądź podtrzymywaniu dobrego imienia swej firmy, niewątpliwie powinna zwrócić się do jednej z agencji PR i oddać się w ręce ekspertów zajmujących się public relations.