Niestety rosną stawki CPC reklam tekstowych w Google AdWords w Polsce. Co prawda nie zbliżamy się jeszcze do średnich kosztów za kliknięcie obowiązujących w strefie Euro, ale różnica maleją. Jeszcze do niedawna różnica w cenie kliknięcia w Polsce i na zachodzie to ok. 3-4 razy mniej u nas.
Obecnie w Polsce w branżach konkurencyjnych stawka za kliknięcie przebiła („psychologiczną”) granicę 6 złotych. Choć widziałem i stawki 15 zł za kliknięcie przy, nie ukrywajmy, źle ustawionych kampaniach. W mniej konkurencyjnych branżach, przy dobrej optymalizacji SEO strony internetowej i optymalizacji kampanii dalej można utrzymać się w widełkach 1-2 zł za klik.
Przy małej konkurencji dla niektórych fraz można, co jednak jest rzadkością, utrzymać 25-30 groszy za kliknięcie. Zjawisko rzadkie, ale istnieje. Z drugiej strony, widząc stawki w okolicach 3 zł i będąc świadomym, że nie należy się do branży niezwykle silnie konkurującej należy zacząć się zastanawiać co jest nie tak.
Jednak od nowego roku gołym niemal okiem widać, że wszystkie stawki wzrosły nawet o 5-10% (średnio). Nie jest to może wielka zmiana, ale istotna. Zachowując bowiem stały budżet reklamowy ilość pozyskanych odwiedzin z reklam będzie maleć.
Złotej rady nie ma. Można albo zwiększać budżet reklamowy, aby utrzymać ilość wejść na podobnym poziomie. Albo starać się doskonalić i optymalizować kampanie reklamowe w AdWords, tak aby niwelować rosnące stawki.