• Strategia to zapis kierunku sposobu działań prowadzącego do realizacji misji lub celów firmy.
• Von Clusewitz – strategia to zbiór działań prowadzących do wykonania planu zawierający poszczególne plany działań kampanii
• Kotler- planowanie strategiczne to proces ciągłego dostosowywania celów firmy do nadarzających się okazji rynkowych.
Mianem strategia można określić zasadniczy sposób postępowania firmy na rynku, sposoby kreowania produktów, lub polityki cen, jak i technikę handlową stosowaną przez sprzedawców.
Zawsze więc należy ustalić o jakim rodzaju strategii mówimy, nazwy tworzone są dla potrzeb firmy..
Podział sposobów określania strategii…..
Strategie stosowane w czasie kryzysu:
– strategia ciszy
– strategia przyznania się
– strategia spowiedzi
– strategia wymijania
– strategia zaprzeczania
– strategia kontrataku
– strategia kontrwizerunku
Najistotniejsze informacje potrzebne w budowie strategii:
• Kim jestem ? ( misja, otoczenie , konkurencja)
• Do kogo mówię? (wybrane publiczności, grupy docelowe)
• Jaki cel chcę osiągnąć, po co mówię?
• Jakie ma być zachowanie publiczności? (konkretne działania lub zaniechania)
• Jaka jest główna myśl , podstawowa idea- przekaz
• Jaka powinna być konstrukcja przekazu? (argumenty, wiarygodność przekazu i argumentów)
• Z czym walczy nasz przekaz? ( przekaz i argumenty konkurencji, istota naszej przewagi)