Wizerunek firmy w portalach społecznościowych

0
112
Rate this post

Czy kreowanie wizerunku firmy w portalach społecznościowych to tylko moda czy konieczność?

Obecna postępująca przemiana internetu w Web 2.0 nabrała już rozpędu. Świadczy o tym spektakularny sukces i wzrastająca popularność wszelkich portali społecznościowych. Internauci uzyskali i uzyskują coraz większe możliwości ekspresji, wypowiadania się i dyskusji. Interakcja jest coraz bardziej ważna dla internautów – dyskusje, rozmowy, polemiki, wymiana doświadczeń i wrażeń to przecież natura człowieka.

Z biznesowego punktu widzenia kreowanie wizerunku firmy w portalach społecznościowych to zarówno moda jak i konieczność.

Wykorzystanie nowych trendów w komunikacji, nowych kanałów przekazywania informacji, rozwiązań zyskujących popularność i podążanie za modą to naturalna kolej rzeczy. Modne obecnie portale społecznościowe dają dostęp do szerszego grona odbiorców. Dają możliwość dialogu, nieobecnego poprzednio, gdy informacja – przekaz informacyjny, marketingowo-reklamowy, był jednostronny. Podążanie za modą to podążanie za potencjalnymi klientami z którymi można nawiązać dialog. Dodatkowo internauci, którzy uważają pewne rozwiązania, działania za modne – bardzo chętnie się w nie angażują. Więc dzięki modzie firma zyskuje odbiorców zaangażowanych i zainteresowanych.

Konieczność obecności w mediach społecznych uwarunkowana jest właśnie modą na nie. Modne kiedyś (i ciągle aktualne) powiedzenie “jeśli coś nie istnieje w Google, nie istnieje wcale” można zmienić na “kto nie istnieje w mediach społecznych, nie istnieje wcale”. Jest to oczywiście przesada, ale pokazuje, że istnienie w portalach społecznościowych to obecnie konieczność – przegrani będą ci, których firmy nie zaistnieją w portalach społecznościowych. Dlaczego? Bo dużą rzeszę potencjalnych klientów przechwyci podążająca za modą i trendami konkurencja.

Świadome kreowanie wizerunku firmy w portalach społecznościowych, czyli działania e-PR (e-public relations) różnią się jednak bardzo od tradycyjnych działań PR. Choć podejście jest podobne jak w przypadku klasycznych działań public relations – gdzie chodzi o nawiązywanie relacji na płaszczyźnie klient-firma. Różni się jednak znacząco kanał przekazu. Web 2.0 sprawia, że działania nabierają charakteru partnerskiego.

Dyskusja z internautami umożliwia dynamiczne i szybsze dostosowywanie się firmy do wymagań i oczekiwań klientów jak i potencjalnych klientów. Doskonalenie i lepsze dopasowanie oferty sprawia, że klienci są świadomi, że mają wpływ na swój ulubiony produkt lub markę. Zadowoleni klienci chętniej polecają produkty i usługi, zwłaszcza, że portale społecznościowe umożliwiają wiele form prostej dystrybucji informacji. A jest to niewątpliwie cenną formą reklamy dla firmy.

Istnienie firmy w mediach społecznych w obecnym czasie jest uzasadnione z punktu widzenia biznesowego firmy. Kreowanie wizerunku wymaga opracowanie strategii, wdrożenia jej jako dodatkowego kolejnego elementu działań reklamowo-marketingowych, obserwowania trendów i mody i co najważniejsze – słuchania opinii swoich klientów. W efekcie firma otrzymuje wymierne korzyści biznesowe.