Według definicji marka, inaczej zwana znakiem firmowym lub fabrycznym, jest symbolem lub nazwą, która ma za zadanie chronić daną firmę przed kopiowaniem jej produktów i przypisywaniem przez innych fałszywego autorstwa. Ma więc na celu być swego rodzaju potwierdzeniem producenta, iż jest to jego produkt. Jednak obecnie znaczenie marki jest dużo większe. Tak naprawdę, świadomość marki przez społeczeństwo i jej wysoka pozycja na rynku stała się dziś kluczem do sukcesu firmy.
Znaczenie marki znacząco wzrosło w latach 80. i 90. XX wieku. Wtedy to też, marka stała się wyznacznikiem statusu społecznego i przynależności do danej grupy społecznej. Dotyczyło to głównie branży odzieżowej, gdyż powstałe wtedy subkultury utożsamiały się z daną marką i produkowaną przez nią odzieżą. W efekcie, ludzie byli w stanie zapłacić większe pieniądze tylko po to, by mieć produkt danej marki. Z biegiem lat, istotność posiadania produktów danej marki rozpowszechniła się także na inne dziedziny życia jak np. branżę spożywczą, technologiczną czy motoryzacyjną. Obecnie, istnieje wiele tzw. globalnych marek, które są rozpoznawalne na całym świecie i których posiadania świadczy o statusie społecznym.
Aby wiedzieć, jaką pozycję na rynku ma dana marka, dokonuje się jej analizy na podstawie 4 aspektów:
- zestawienia marki z firmami najlepszymi na rynku,
- określenia jakie koszty inwestycji w nową markę sprawią, iż będzie mieć ona taką samą pozycję jak marka wyceniania,
- wycenienia dotychczasowych działań mających na celu promowanie marki,
- określenia wartości rynkowej marki.
Co więcej, na wartość marki istotny wpływ ma także poziom świadomości o niej u klientów. Jest on niemalże kwestią kluczową, gdyż tak naprawdę to klienci mają największy wpływ na sukces danej marki, a stworzenie rozpoznawalnej i lubianej marki, która przynosi wysokie zyski jest dziś wyznacznikiem sukcesu firmy w każdej branży.